Statutární město Ostrava - oficiální portál
  • Velikost písma:
  • A
  • A
  • A

Osobní nástroje

Zpravodaj finančního arbitra 1/2012

Poslední změna: Čtvrtek 26.04.2018 09:43 vypršelo

Finanční arbitr jako zákonem zřízený mimosoudní orgán pro rozhodování některých sporů na finančním trhu přináší nejširší veřejnosti svůj nový Zpravodaj finančního arbitra a v něm příběhy a případy, které se staly a které finanční arbitr řešil.

Finanční arbitr má také ze zákona povinnost vhodným způsobem uveřejnit, nejpozději do 30. června 120následujícího kalendářního roku, výroční zprávu o své činnosti, včetně popisu vybraných projednávaných sporů. Výroční zpráva o činnosti finančního arbitra za rok 2011 je umístěna na internetové stránce www.finarbitr.cz ke stažení, o její zaslání můžete požádat na arbitr@finarbitr.cz.

 

 Zneužití platební karty v kruhu rodinném aneb důvěřuj, ale prověřuj; případ nezdárného syna

 

Mnozí jsme zažili tuto situaci – jsme v teple domova, odpočíváme po náročném dni v práci,  a to poslední, co se nám chce, je vyjít ven do blátivého počasí, když pouhá představa tohoto zážitku nás zamrazí po celém těle… a právě tehdy se objeví potřeba poskytnout někomu blízkému, ať je to dcera, vnuk, manžel či přítel, hotovost, kterou u sebe momentálně nemáme. I když víme, že myšlenka, která nás zrovna napadá, není rozumná, podléháme naší lenosti a opouštíme naše pravidla a zvyky: blízké osobě, se snahou jí vyhovět a zároveň se vyhnout „nucené“ procházce, vložíme platební kartu do ruky se slovy: „Tak si do toho bankomatu zajdi. Tady máš PIN – je to 1928. A vezmi si účtenku.“ Právě jsme se vyhnuli nepříjemnému zážitku, blízkému člověku přece můžeme věřit. Většinou to bývá pravda – nic se nestane, dojde k výběru a blízký odpovědně vrátí kartu a na PIN zapomene. Jenže vězte, že i při tomto pozitivním scénáři vývoje událostí již došlo k něčemu špatnému. Porušili jsme několik zákonných i smluvních povinností.

 

Paní Jitka pracovala jako kuchařka v jídelně gymnázia. Nejen z důvodu zasílání platu si zřídila bankovní účet u banky, ke kterému obdržela platební kartu. Na účet si nechala zasílat svoji výplatu i z druhé práce a výživné na svoji nezletilou dceru, tedy její veškeré příjmy. Z účtu platila nejrůznější závazky a často při jejich placení používala platební kartu. Platební kartou platila v obchodech, restauracích a vybírala minimálně třikrát do měsíce hotovost.

 

Jednoho letního dne se Jitka vrátila s rodinou z dovolené a již při otevření branky vedoucí k domu se ji zmocnilo neblahé tušení. Jakmile se dostala ke dveřím, její tušení se pomalu, ale jistě naplňovalo – dveře byly vypáčeny a bylo jisté, že byli vykradeni. Jeden z prvních nepříjemných úkolů, které musela Jitka vyřešit, bylo zablokování platební karty, kterou zloději také ukradli. Proto okamžitě informovala banku o krádeži platební karty a ta ji ihned zablokovala. Díky bleskurychlé reakci Jitky zloději nestihli napáchat další škody. I když paní Jitka nebyla tak hloupá, aby nechávala u platební karty PIN a nosila jej prozíravě v hlavě, bylo možné, že ke zneužití karty mohlo dojít. Zloději jsou vynalézaví a neznalost PIN je bohužel často nezastaví.

 

Paní Jitka obdržela novou platební kartu a k ní stejný PIN jako ke staré. Jitka si jej nezměnila, jelikož se domnívala, že starou kartu již nikdo nemůže použít. Tato domněnka byla správná –bankou znehodnocenou kartu již nelze použít. Po nějaké době, po úklidu a všech těch nepříjemnostech spojených s vyloupením, se Jitčin život vrátil do starých kolejí. Po čase si uvědomila, že na její adresu přestaly chodit výpisy z účtu. To ještě nevěděla, že nejde o náhodu, ale proradný čin někoho v jejím okolí. Jaké překvapení následovalo, kdy po čtyřech měsících při náhodné kontrole účtu zjistila, že je na něm o osmdesát tisíc méně, než by mělo být!

 

To, že Jitka nekontrolovala stav účtu častěji, byla bezesporu její chyba. První myšlenka, která ji však napadla po výčitkách, kterými se častovala, byla, že zloději zneužili její starou kartu. To však nebylo možné, řekla banka i finanční arbitr, na kterého se Jitka obrátila o pomoc. Následně při kontrole dodatečných výpisů z účtu začala objevovat zlou pravdu – týden co týden jí mizelo z účtu několik tisíc – v době, kdy vypomáhala v místní restauraci a peněženku nechávala v domě.

Doma byl jen její syn…

Banky a platební instituce, které vydávají platební karty, vás při zřízení platebního účtu seznamují s pravidly poskytované služby, vašimi právy i povinnostmi, a to písemně v podobě smluvních podmínek a pravidel stanovených pro používání platební karty. Tím, že tyto dokumenty podepíšete, se zavazujete k tomu se jimi řídit. Mezi základní pravidla nakládání s platební kartou patří, abyste ji nikomu nikdy nepůjčovali a už vůbec neprozrazovali PIN. PIN je osobní identifikační bezpečnostní číslo, které banka nebo platební instituce sdělí při vydání platební karty pouze jejímu držiteli. Za pomoci PIN pak autorizujete jakýkoliv požadavek na výběr z bankomatu či při platbě v obchodě. Tím, že někomu svoji platební kartu půjčíte a prozradíte svůj PIN, si koledujete o velký průšvih - banky a platební instituce totiž na takové použití platební karty spolu s PIN cizí osobou hledí, jako kdybyste ji použili vy osobně, protože platební karta je vaším platebním prostředkem (platební karta nemá co dělat v cizích rukou) a PIN je klíčem k jejímu použití – autorizujete jím váš požadavek na výběr z bankomatu či platbu v obchodě. Pro případ zneužití nebo dokonce ztráty či krádeže je vždy nutné takovou ztrátu okamžitě oznámit bance či platební instituci. Tak platební kartu zablokujete a již nikdo vám peníze z bankovního účtu ukradenou kartou nevezme!

 

Problémem při svěření platební karty a PIN blízké osobě bývá, že v případě, že tato osoba vaší důvěry zneužije a peníze z účtu bez vašeho souhlasu vybere, nemáte šanci na vrácení ukradených peněz bankou nebo platební institucí. Přitom často nemusíte mít o tom, že vaši platební kartu někdo zneužívá, dlouhou dobu vůbec ponětí. Podezřelé výběry můžete při další neopatrnosti zaznamenat z výpisů i po měsíci – pokud je váš blízký podvodník důkladný a vy velice neopatrní, i po měsících několika. Vzhledem k tomu, že si myslíte, že platební kartu máte fyzicky pořád u sebe, netušíte žádné nebezpečí, natož abyste bance či platební instituci ohlásili její ztrátu či krádež. Výsledkem může být kruté vystřízlivění z projevené důvěry a ztráta třeba i  několika desítek tisíc…

 

Platební karta v autě není v bezpečí! PIN si pamatujme !!!

 

Podobné platí i v dalším případě. PIN nesdělujte osobám blízkým v žádném případě – nejen proto, aby nebyly vystaveny pokušení kartu zneužít jako v předchozím případě, ale proto, že vám to banky zakazují a pokud vznikne škoda a sdělení PIN je prokázáno, jde o hrubou nedbalost z vaší strany se závažným následkem – odpovídáte v plném rozsahu za vzniklou škodu.

 

Taková odpovědnost nastala i v případě pana Jirky z Karlovarského kraje. S manželkou potřebovali nakoupit vybavení do domácnosti, proto se vydali do nákupního centra. V autě však nechali téměř vše, včetně platební karty pana Jirky s PIN poznačeným v mobilu manželky. Jedinou věc, kterou si vzali s sebou, byla peněženka manželky. Tím, že Jirka prozradil manželce PIN, která si jej poznamenala do mobilu, navíc jej označila jako PIN, došlo k dvěma zásadním pochybením. Jirka porušil povinnost nikomu neprozrazovat PIN a uložením PIN do mobilu, byť manželky, se značně zvýšilo riziko jeho prozrazení a následného zneužití platební karty. K tomu také následně došlo. Během nákupu auto navštívili zloději a kompletně ho vykradli. Zmizela mimo jiné Jirkova karta a manželčin mobil s uloženým PIN.

 

Co následovalo dále? Zloději znalí situace a chyb občanů věděli přesně co dělat. Netrvalo dlouho a PIN byl v manželčině mobilu objeven. Během deseti minut vybrali z účtu pana Jirky 24.000,- Kč! Jirka, i přesto, že se zachoval správně a okamžitě kartu na lince banky zablokoval, o peníze přišel. Bylo totiž zjištěno, že výběry proběhly před blokací karty – zloději jsou opravdu rychlí – tedy výběr byl z pohledu banky autorizován, byl proveden platnou platební kartou po správném zadání PINu. Muselo se tedy posuzovat, zda-li ze  strany pana Jirky nenastala nedbalost, která umožnila výběry peněz. Bylo shledáno, že pan Jirka byl hrubě nedbalý, protože prozradil PIN cizí osobě, není jakkoliv důležité, že šlo o manželku, a k tomu neochránil PIN – nechal ho zapsaný v mobilu, který byl v bezprostřední blízkosti platební karty! Jirka tak už jen může doufat, že se podaří odhalit pachatele dříve, než peníze utratí.

Kontakt

Kontaktní centrum

844 121 314


Spojovatelka

599 444 444


Úřad městského obvodu Slezská Ostrava
Těšínská 35
710 16 Slezská Ostrava


Úřední hodiny »